02
jul

Het blijft een lastig vraagstuk. Hoe schrijf je artikelen die lekker kort, maar inhoudelijk wel interessant zijn? Een eenduidig antwoord op die vraag geven, is al even lastig. Want die ene lezer heeft misschien net alle tijd van de wereld en is super geïnteresseerd in jouw nieuws, terwijl die andere klant alleen even snel door z’n berichten scrolt en hele andere dingen aan z’n hoofd heeft. Hoe stel je die twee uitersten tevreden?

1. Deel een beetje, link naar meer

Geef in een kort berichtje de essentie van jouw boodschap aan. Of dat nu een korte samenvatting is van een nieuw blog, een bijzondere actie of een opzienbarend nieuwtje. Met een link verwijs je de geïnteresseerde lezer naar het volledige artikel of bericht op je website. Zo genereer je op een eenvoudige wijze meer traffic naar je website. Het voordeel van deze aanpak is dat de gehaaste lezer de boodschap wel meekrijgt en dat degenen die tijd én interesse hebben meer informatie kunnen terugvinden.

2. Maak een lijst

3 tips, 4 ideeën, 5 voorbeelden, 10 oplossingen… We zijn allemaal gek op lijstjes. Waarom? Het leest zo lekker snel, het is overzichtelijk en je weet precies wat je van zo’n artikel kunt verwachten. Het is een beproefd recept dat niet voor niets al sinds jaar en dag in de tijdschriftenbranche wordt toegepast.

3. Zeg het met plaatjes

Content staat niet gelijk aan tekst. Gebruik in je nieuwsbrief ook eens een video, een infographic, een tekening of een foto om je boodschap over te brengen. Ook dan kun je natuurlijk linken naar uitgebreidere achtergrondinformatie.

Ga eens experimenteren met de verschillende mogelijkheden. Maar: hou het kort, hou het krachtig!

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

One Response to Zo hou je je nieuwsbrief kort: 3 tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *