07
okt

Of je nu een nieuwsbrief verstuurt of iets op Twitter of Facebook meldt: jouw marketingdoel is dat je lezers of volgers in actie komen. Je wilt graag dat ze iets lezen, zich aanmelden voor een bijeenkomst, een offerte aanvragen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief, een demo bekijken of een afspraak maken. Om de lezer ook werkelijk in beweging te krijgen, maak je gebruik van een zogenaamde call-to-action: een onweerstaanbare oproep om in actie te komen. Slim! Maar pas op voor deze drie fouten die vaak gemaakt worden.

1. Linken naar de verkeerde pagina

Wanneer je wilt dat je lezers in actie komen, link de call-to-actionbutton dan niet gewoon naar de homepage en verwacht dat bezoekers het dan verder zelf wel uitzoeken. Lezers hebben helemaal geen zin om op jouw website op zoek te gaan naar de juiste pagina. Wil je dat mensen zich inschrijven voor een open dag? Link dan naar de inschrijfpagina. Verwijs je naar een blog? Zorg dan dat de lezer via de call-to-actionbutton direct daar belandt.

2. Een oproep zonder details

Klik hier! Ja, om wat te doen? Iets te bestellen? En wat dan precies? Maak de lezer duidelijk wat jouw call-to-action is en prikkel hem in actie te komen. Bijvoorbeeld: ‘Profiteer nu van 10% korting.’ ‘Lees hier hoe u 1 kilo per week kunt afvallen.’ ‘Maak vandaag nog een afspraak.’

3. De call-to-action verstoppen

Laat je lezers niet door een lange mail zwoegen om uiteindelijk ergens onderaan te ontdekken wat je nu eigenlijk te bieden hebt. Schrijf puntige teksten en laat snel zien wat je van je lezer wil. Duidelijkheid, daar houden mensen van!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *