27
aug

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Zo, dat cliché hebben we weer gehad. Maar een foto gebruiken in je nieuwsbrief, op je Facebookpagina of in een tweet is soms lastiger dan je denkt. Pas op voor deze vijf valkuilen.

1. Te veel foto’s

Mooi beeldmateriaal zorgt ervoor dat jouw mail opvalt in de inbox, het brengt je verhaal tot leven en je boodschap blijft langer hangen. Maar – om nog maar een cliché te gebruiken – overal waar ‘te’ voor staat…  Precies. Twee, drie goede foto’s zijn vaak voldoende om de aandacht te trekken. Veel meer foto’s zorgen voor een onrustig beeld. Je lezer weet niet waar hij op moet klikken en kiest de gemakkelijkste optie: wegzappen.

 2. Foto’s met een hoge resolutie

Wanneer je foto’s met een hoge resolutie gebruikt, duurt het laden vaak lang. Voorkom frustratie bij je lezers en kies voor een lagere resolutie.

3. Niet relevant, niet passend

Een mooie zonsondergang bij een artikel over steunzolen? Een grappig plaatje bij een bericht over ontslagrecht? Niet doen! Kies een foto die iets met het onderwerp van het artikel te maken heeft. Let er ook op dat het beeldmateriaal past bij het imago van jouw bedrijf. Jong en trendy? Dan kies je andere foto’s dan wanneer jouw onderneming bekend wil staan als gedegen en solide.

4. Cheesy stockfoto’s

Met het gebruik van stockfoto’s is niks mis. Want natuurlijk heeft niet iedereen het budget om een professionele fotograaf in te huren. Maar gebruik alsjeblieft geen ‘cheesy’ foto’s van mensen die met zo’n stralende neplach de camera inkijken. Echt, niemand gelooft dat dit fotomodel jouw supertevreden klant of überblije medewerker is!

5. Niet rechtenvrij

Wees voorzichtig met het gebruik van foto’s die je zelf van internet plukt. Vrijwel alle foto’s zijn auteursrechtelijk beschermd. Maak je zonder toestemming gebruik van zo’n foto, dan kan de fotograaf een vergoeding eisen. Voorkom problemen en gebruik alleen foto’s die rechtenvrij zijn. Die vind je bijvoorbeeld op http://www.sxc.hu/.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *