10
jul

Dit zal je herkennen: je krijgt een nieuwsbrief in je inbox, opent ‘m, denkt ‘goh, wat leuk’ en je gaat over tot de orde van de dag. Wanneer de ontvanger van jouw nieuwsbrief zo denkt en doet, is er iets niet goed gegaan in jouw aanpak. Met e-mailmarketing wil je bereiken dat de lezer actie onderneemt. En nee, dat hoeft niet te betekenen dat hij onmiddellijk een bestelling plaatst (mag wel, natuurlijk!). De actie kan ook zijn dat hij doorklikt naar jouw website, de nieuwsbrief doorstuurt naar iemand anders of reageert op een vraag of stelling. Maar hoe krijg je nu voor elkaar dat die ‘luie’ lezer in actie komt?

1. Maak duidelijk wat de volgende stap moet zijn.

Wil je dat je lezer ergens op klikt, maak de button dan heel, heel goed zichtbaar. Kies bijvoorbeeld een afwijkende kleur – ook als de ontwerper daar vanuit esthetisch oogpunt ernstige bezwaren tegen heeft 😉 – en zorg voor voldoende witruimte om de knop.

2. Link de nieuwsbrief aan je website.

Wanneer je de lezer meer wil vertellen over jouw product of organisatie, is de nieuwsbrief daarvoor vaak niet het juiste instrument. Daar wil je de informatie immers kort en krachtig houden. Zorg er dan voor dat de lezer gemakkelijk kan doorklikken naar jouw website of Facebookpagina.

3. Maak je nieuwsbrief ‘scanbaar’.

Niet iedereen – of moet ik zeggen niemand? – gunt zich de tijd om alle berichten in zijn inbox van A tot Z te lezen. Zorg er daarom voor dat de ‘scannende’ lezer in één oogopslag ziet wat voor hem interessant is en hoe hij in actie kan komen.

4. Laat zien hoe je het probleem van de lezer kan oplossen.

Eigenlijk wil de lezer van jouw nieuwsbrief maar één ding: een oplossing voor zijn ‘probleem’. Of dat nu een goed advies is over de gezondheid van zijn huisdier, een aantrekkelijke aanbieding voor de aanschaf van een nieuwe auto of een handige tip voor het onderhoud van de tuin. Laat zien dat jij de oplossing in huis hebt.

 

Vind je het lastig om nieuwsbrieven te maken die de lezer verleiden om in actie te komen. Doe eens een stapje naar achteren en stel jezelf deze drie vragen:

  • Wie wil ik bereiken met mijn boodschap?
  • Welke actie wil ik dat de lezer onderneemt?
  • Welke twijfels bij de lezer moet ik wegnemen voordat hij in actie komt?

Door deze vragen te beantwoorden, krijg je een helder beeld van wat je met je nieuwsbrief wilt bereiken en hoe je bij dat einddoel komt. Succes!

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 
Schrijf in voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *