08
jan

 

Recent onderzoek onder MKB-bedrijven laat zien dat 83% van de ondernemers e-mailmarketing als meest effectieve marketingtool ziet. Ook praktijkstudies wijzen uit dat deze vorm van marketing beter scoort dan Facebook, Twitter en Pinterest. Bijkomend voordeel is dat e-mailmarketing veel minder zwaar op het budget drukt dan andere marketingactiviteiten, zoals advertenties, folders of directmail.

En toch hikken veel MKB-ers ertegenaan om een start te maken met e-mailmarketing. Zij vragen zich af waar zij de tijd vandaan moeten halen om – naast het gewone werk – ook nog regelmatig een nieuwsbrief te maken en te versturen.

De Goede Nieuwsbrief helpt!

Je kunt als ondernemer veel stress voorkomen door een eenvoudig en helder plan te maken.

Op donderdag 27 juni 2013 versturen wij onze eigen nieuwsbrief Goed Nieuws naar onze lezers. Daarin geven wij adviezen voor de vakantieperiode en we komen met een leuke vakantieaanbieding. Wij weten dat nu al, omdat dit vast ligt in ons jaarplan. Natuurlijk houden wij ruimte om snel in te spelen op actuele ontwikkelingen, maar in grote lijnen liggen de verzenddata en de inhoud van onze nieuwsbrieven nu al vast. Dat betekent dat wij eind juni niet in de stress schieten en tot in de late uurtjes bezig zijn om halsoverkop een nieuwsbrief in elkaar te flansen.

Maak een jaarplan

Wil jij ook goed voorbereid aan de slag met e-mailmarketing? Maak een jaarplan en doorloop daarvoor de volgende stappen.

1. Kies een doel

Begin met te bepalen wat je met jouw campagne wilt bereiken. Wil je klanten online laten shoppen of juist meer klanten naar de winkel trekken? Wil je meer omzet bij bestaande relaties generen of juist nieuwe markten aanboren? Alles begint met een helder en concreet doel.

2. Kies een goede frequentie

Om een goede relatie op te bouwen met je lezerspubliek is het belangrijk dat je de juiste verzendfrequentie kiest. Een maandelijkse nieuwsbrief is vaak een goed uitgangspunt. Heb je vaker nieuws te melden? Prima, maar hou de berichten dan kort en bondig.

3. Kies verzenddatum en tijdstip

Pak de agenda of kalender erbij en vul in wanneer je een nieuwsbrief de deur uit wilt doen. Kijk goed naar de seizoenen, naar speciale periodes, zoals vakantietijd en feestdagen, en naar bijzondere evenement, zoals beurzen of het begin van de uitverkoop.

Denk ook over het tijdstip van verzenden. Wat is voor jouw lezers een prettig moment om de nieuwsbrief te ontvangen? ’s Ochtends vroeg of juist liever in de loop van de avond?

4. Schrijf op!

Doel helder, frequentie bepaald, verzenddata en tijdstip vastgelegd? Dan is het nu tijd om alles op papier te zetten. Gebruik Excel, Outlook, Word of desnoods een doodgewoon stuk papier, maar schrijf het plan op. Onderzoek wijst uit dat ondernemers die hun plannen opschrijven vaker hun doelen halen dan degenen die hun plan alleen in het hoofd hebben opgeslagen. Dus: waar wacht je nog op?

Wil jij dit jaar planmatig aan de slag met e-mailmarketing en kun je wel wat hulp gebruiken?

Vraag een gratis sessie aan voor het maken van een jaarplan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *