26
feb

Toen je vanmorgen je inbox opende, waren daar ongetwijfeld weer heel wat nieuwe berichten gearriveerd. Sommige daarvan heb je misschien onmiddellijk gelezen, andere juist direct weggegooid en een deel heb je bewaard maar nog niet gelezen. Hoe zit dat nu eigenlijk? Waarom lees je het ene bericht wel en gooi je het andere zonder te lezen weg? Dat heeft veel, zo niet alles te maken met de onderwerpregel. Goed gekozen woorden verleiden je om verder te lezen, terwijl een nietszeggend zinnetje jouw vinger direct naar de delete-knop dirigeert. Het geheim van een goede onderwerpregel? Het 2-2-2-principe.

Waar staat het 2-2-2-principe voor? Simpel: je hebt 2 seconden, de eerste 2 woorden zijn het meest belangrijk en de onderwerpregel moet antwoord geven op de vraag ‘why does it matter today?’.

Wanneer lezers jouw nieuwsbrief ontvangen, beslissen ze in een paar seconden of ze die willen lezen. Die paar seconden moet je dus gebruiken om de aandacht te trekken. Dat doe je door een prikkelende onderwerpregel te maken, waarbij de eerste twee woorden de meeste aandacht verdienen. Steeds meer mensen lezen hun mail immers op hun smartphone en zij krijgen vaak alleen de eerste woorden te zien. Zie het verschil tussen ‘Nieuwsbrief december:…’  en ‘Speciale aanbieding:…’.

Uit onderzoek blijkt dat onderwerpregels die wijzen op een zekere urgentie, tot hogere openingspercentages leiden. Mensen lopen niet graag een tijdelijke aanbod mis en met regels als ‘alleen vandaag’ , ‘exclusief voor…’ of ‘beperkt aantal plaatsen’ weet je bijna zeker dat lezers de nieuwsbrief zullen openen. Vermijd het gebruik van het woord ‘gratis’ in de onderwerpregel. Veel spamfilters zien zo’n bericht als spam en houden het tegen. Ook overdreven gebruik van uitroeptekens en hoofdletters zet de spamfilters op scherp.

Tot slot nog wat eenvoudige tips die je kunt gebruiken bij het bedenken van een pakkende onderwerpregel:

  • Gebruik getallen om de aandacht te trekken. Niet origineel, maar echt, het werkt. Dus ’10 tips voor…’, ‘de 5 beste…’, ‘3 redenen om…’, enzovoort.
  • Maak het persoonlijk. Gebruik woorden als ‘wij’, ‘jij’ of ‘jouw’.
  • Stel een vraag, waarvan je weet dat die actueel is bij je lezers.
  • Schrijf eerst de inhoud en bedenk dan pas de onderwerpregel.
  • Onthoud: WIIFM (What’s in it for me?) Wanneer een lezer niet het gevoel krijgt dat de informatie voor hem van belang is, zal hij niet doorklikken.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

 

2 Responses to Sterke onderwerpregels: het 2-2-2-principe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *