03
sep

Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Google+, Instagram… Wie ziet door deze bomen nog het bos dat Social Media heet? Met onderstaande tips wordt dat bosrijke terrein net even wat overzichtelijker.

1. Social media is sociaal

Het gaat om interactie, niet om zenden alleen. Roep niet voortdurend hoe goed je bent (beter nog, doe dat helemaal niet), maar luister naar wat je relaties te zeggen hebben en reageer daarop.

2. Relatie-onderhoud kun je niet uitbesteden

Wees voorzichtig met het uitbesteden van je social media. Het onderhouden van sociale contacten kun je immers niet delegeren. Natuurlijk kan het wel zinvol zijn om advies in te winnen en je te laten begeleiden in het vaak complexe traject.

3. Het is geen tovermiddel

Social media kan veel voor je onderneming betekenen, maar is absoluut geen wondermiddel. En onthoud: het gaat hier om een marathon en niet om een sprint. Echte resultaten kun je niet binnen een paar dagen verwachten; wel binnen een aantal maanden.

4. Maak keuzes

Je hoeft echt niet op alle platforms actief te zijn. Kies de kanalen die je leuk vindt en de meeste van jouw klanten gebruiken. Voor een winkelier is dat misschien Facebook, voor een coach eerder LinkedIn. Leg je erbij neer dat je niet op alle fronten kunt ‘strijden’.

5. Doe één ding tegelijk

Nog helemaal niet actief op social media? Begin dan op één platform en ga daar aan de slag. Voelt het vertrouwd en kost het niet veel moeite meer om het bij te houden, pak er dan nog eens een nieuw platform bij.

6. Varieer met inhoud

Zorg voor variatie in je berichtjes. Maak een leuke mix van foto’s, video, tekst, verwijzing naar linkjes van anderen, enzovoort. Je contacten zullen de afwisseling in berichtgeving waarderen en zo blijft het voor jezelf ook leuk.

7. Zorg voor kruisbestuiving

Haal het optimale uit je activiteiten op social media door de content die je daar plaatst ook via je nieuwsbrief te verspreiden. Zo bereik je een groter publiek en kun je verdieping in onderwerpen bieden.

8. Vraag om aandacht

Verwijs op je website naar je Facebookpagina, zet in je digitale handtekening een link naar je LinkedIn-profiel, plaats je twitteraccount op je visitekaartje. Met andere woorden: breng je activiteiten op social media onder de aandacht.

9. Blijf leren

De ontwikkelingen in social media gaan snel. Natuurlijk kun je al die ontwikkelingen niet op de voet volgen en er onmiddellijk op inspelen. Maar realiseer je dat je op dit vlak nooit klaar en nooit uitgeleerd zult zijn.

10. Laat het gaan…

Social media eng en moeilijk? Laat het gaan. Fouten maken mag. Ga daar relaxed mee om en laat zien dat je ook maar gewoon een mens bent. Want hé, je wist het misschien nog niet, maar ook jouw relaties doen het liefst gewoon zaken met mensen en niet met machines 😉 .

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *