25
nov

Effectieve teksten schrijven voor je nieuwsbrief is niet eenvoudig. We weten immers dat je de attentie van de lezer maar korte tijd kunt vasthouden en dus moet je in een paar regels je boodschap overbrengen. De 4P-formule – Promise, Picture, Proof en Push – biedt houvast bij het schrijven van overtuigende teksten.

Promise

Met een belofte trek je de aandacht van je lezer. Zo’n belofte kan van alles zijn: financieel voordeel, nieuw inzicht, gemak, gezondheid, status, comfort, enzovoort. Met een prikkelende belofte schud je je lezer als het ware wakker en je verleidt hem om vooral door te lezen. Want de lezer denkt ‘ja, dat wil ik ook’.

Picture

Hier visualiseer je hoe jouw product of dienst het leven van de lezer kan veranderen. Het komt hier vooral aan op emoties en niet op feiten. Als wijnhandelaar beschrijf je de geur en houttonen van de wijn, als coach roep je een beeld op van een stressloos bestaan en als diëtist refereer je aan het gevoel dat een kledingmaat minder geeft. En de lezer denkt nog steeds ‘ja, dat wil ik ook!’.

Proof

Op dit punt is jouw lezer zeer geïnteresseerd in wat je te bieden hebt, maar er is nog altijd dat stemmetje in z’n hoofd dat tegensputtert. Jouw klant in spe is op zoek naar rationele argumenten om zichzelf en/of z’n omgeving te overtuigen van zijn beslissing met jou in zee te gaan. Hier lever je daarom productinformatie, testimonials, statistieken, onderzoeksresultaten of ander overtuigend bewijs.

Push

Hier aanbeland, komt het erop aan dat de lezer in actie komt. Doe hem een aanbod dat hij niet kan weerstaan en sluit af met een goede call-to-action: reserveer nu, bestel hier, vraag vandaag offerte, schrijf direct in, et cetera. Heb je het voorwerk goed gedaan, dan is dit nog een fluitje van een cent 😉

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *