26
apr

Gebruik jij jouw nieuwsbrief vooral om serieuze informatie te delen met je relaties? Niks mis mee. Maar een beetje vrolijkheid, een luchtig onderwerp en een gezonde dosis humor op zijn tijd zorgen ervoor dat lezers jouw mail nog meer gaan waarderen. Een Amerikaanse relatie van ons gaf daarvan onlangs een mooi voorbeeld en dit oranjegekleurde verhaal willen wij jullie niet onthouden.

Maureen Dudley van Dudley & Nunez Communications in Californië geeft in haar nieuwsbrief iedere maand een marketingtip. Saai? Niet als je af en toe je lezers daarbij betrekt en een leuke prijsvraag uitschrijft. Tijdens de Olympische Winterspelen waren Maureen twee dingen opgevallen: dat de Nederlanders wel heel veel schaatsmedailles veroverden én dat oranje de kleur van ons land is. Maar waarom eigenlijk? Die vraag legde zij eerst aan ons voor en vervolgens aan haar lezerspubliek. Wij beloofden het beste antwoord te belonen met een typisch Nederlandse traktatie: de stroopwafel!

Sinaasappels en pompoenen

De prijsvraag zorgde voor een overvloed aan reacties. Natuurlijk had een aantal wise guys het gewoon op wikipedia opgezocht. Maar daarnaast belandden er heel veel verrassende en bijzondere verklaringen in de mailbox. Het zou ons zichtbaar maken in de sneeuw (?), we worden dan sneller gevonden als de dijken doorbreken, we zijn zo’n vrolijk volkje en daar past oranje bij, we zouden gek op pompoenen zijn, het verwijst naar sinaasappels die ons beschermen tegen scheurbuik als we door overstromingen getroffen worden…

‘Stroepwaffel’

Inmiddels is de prijsvraag afgerond en hebben drie inzenders hun prijs ontvangen. Bekijk hier hoe blij een van de winnaars is met zijn ‘stroepwaffel’. Wedden dat Tim zich voorlopig niet uitschrijft voor de nieuwsbrief van Maureen en dat hij mooie reclame voor haar zal maken bij vrienden en familie?

Moraal 

Moraal van dit verhaal? Gebruik je nieuwsbrief ook eens om je lezers te verrassen. Met een grappig verhaal, een opmerkelijke actie of een bijzonder cadeautje. Natuurlijk doe je dat gedoseerd, want je relaties willen in eerste instantie waardevolle content. Maar een stroopwafel op zijn tijd: daar maak je je lezers zeker blij mee!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

 

One Response to Oranjekoorts in de VS: over stroopwafels, schaatsers en dijkdoorbraken

  1. Hi Anita,

    Thanks for this blog post and for supplying the Stroopwafel for our latest contest. I hear you had some trouble with the video link. I have resent the link to Marco directly, but your readers may also see Tim’s thank you video on our Facebook Page: http://www.facebook.com/DudleyandNunez. Or they may read more about the contest in the Maureen’s Marketing Moment newsletter archive: http://ow.ly/wfi6L

    I hope you all had a nice King’s Day.

    -Maureen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *