21
aug

Sinds een aantal weken hebben gmail-gebruikers een nieuwe inbox. Waar voorheen alle berichten in één inbox belandden, zijn er nu vijf verschillende tabs (primair, social, reclame, updates en forums). Google categoriseert de binnenkomende e-mail automatisch, maar gebruikers kunnen ook zelf regels maken voor de indeling. Wat betekent de nieuwe indeling voor jouw nieuwsbrief? Gaat die minder gelezen worden?

Volgens de nieuwe structuur komt jouw nieuwsbrief bij gmail-gebruikers onder de tab ‘reclame’. Hmm. Wat betekent dit voor het aantal opens? Wordt je nieuwsbrief dan nog wel gelezen?

Hoewel de eerste signalen erop wijzen dat het aantal opens inderdaad licht daalt, is het nog te vroeg om echt conclusies te trekken. Er zijn geluiden dat gebruikers niet onverdeeld enthousiast over de nieuwe indeling zijn en weer terugkeren naar de oude situatie. Andere gebruikers geven juist aan het prettig te vinden alle ‘reclame’ onder één tab te vinden en daar op een rustig moment even doorheen te bladeren. Het voordeel is dan dus dat je met jouw nieuwsbrief niet hoeft te concurreren met bijvoorbeeld privé mail.

Waardevolle content

Wat op lange termijn het effect van de nieuwe inbox is, moeten we afwachten. Maar wat de uitkomst ook is, het is goed om je te realiseren dat het succes van je nieuwsbrief nu en in de toekomst staat of valt met de kwaliteit van je content. Bied je informatie waarin de ontvanger niet geïnteresseerd is, dan zal hij of zij het niet lezen. Waar in de inbox jouw mail terecht komt, maakt dan helemaal niets uit. Is jouw nieuwsbrief keer op keer waardevol en interessant, dan blijven jouw contacten ‘m graag lezen.

Blijf ook vooral aandacht besteden aan de onderwerpregel. In iedere inbox – of die nu van gmail is of niet – moet jouw bericht concurreren met tientallen andere mailtjes. Een goede onderwerpregel maakt het verschil tussen deleten of doorlezen.

Segmenteren

Tot slot dit. Kijk je adreslijst eens door. Hoeveel gmail-adressen staan erin? Gaat het om een aanzienlijk aantal, dan kun je overwegen je lijst te segmenteren *). Naar alle gmail-gebruikers kun je vervolgens een bericht sturen waarin je ze wijst op de mogelijkheid om je nieuwsbrief voortaan in de primaire inbox te ontvangen. Leg als extra service even kort uit hoe simpel dat gaat.

*)Hulp nodig bij het segmenteren van je adreslijst? De Goede Nieuwsbrief kan je daarbij helpen.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *