24
sep

Een nieuwsbrief is een fantastisch instrument om klanten te informeren over aantrekkelijke aanbiedingen en ze te verleiden tot aankopen. En hoe meer potentiële klanten je met je nieuwsbrief bereikt, hoe meer lezers je kunt verleiden… Tien toptips voor het verzamelen van e-mailadressen.

1. Plaats op de toonbank of receptiebalie een mooie glazen kom waarin bezoekers hun visitekaartje kunnen achterlaten of leg een duidelijke intekenlijst neer. Zet een voorbeeld van de nieuwsbrief in plexiglas ernaast, zodat mensen kunnen zien hoe de nieuwsbrief eruit ziet.

2. Maak op je website een duidelijke verwijzing naar je nieuwsbrief. Verstop het inschrijfformulier niet op de contactpagina, maar plaats op iedere pagina een inschrijfbutton.

3. Promoot je nieuwsbrief in al het drukwerk dat je gebruikt: folders, facturen, advertenties, bestelformulieren, kassabon, enzovoort.

4. Schroom niet om klanten gewoon te vragen of je de nieuwsbrief mag toesturen. Onderzoek laat zien dat meer dan de helft geen enkel bezwaar heeft en het zelfs waardeert.

5. Gebruik Twitter en Facebook om te laten weten dat er een nieuwe nieuwsbrief aankomt en roep lezers op zich in te schrijven.

6. Neem in je e-mailhandtekening standaard een link op waarmee de lezer zich kan inschrijven voor je nieuwsbrief.

7. Beloon nieuwe inschrijvers! Denk aan een leuke introductieaanbieding, een eenmalige korting of de kans iets moois te winnen.

8. Creëer in je nieuwsbrief altijd de mogelijkheid om deze eenvoudig door te sturen. Zo zorgen bestaande klanten voor een groter bereik.

9. Stop in het tasje met de aankoop een leuke kaart waarin je de klant attendeert op je nieuwsbrief.

10. Maak het belangstellenden vooral gemakkelijk om in te schrijven. Vraag ze niet allerlei gegevens (adres, telefoonnummer, geboortedatum) in te vullen. Daarmee werp je juist een forse drempel op. Naam en e-mailadres zijn echt voldoende.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *