08
apr

Wat is het eerste dat je doet wanneer je ’s ochtends je bed uitstapt? Tandenpoetsen, ontbijten, krant lezen? Wanneer je een smartphone hebt, begin je de dag waarschijnlijk anders. Onderzoek wijst namelijk uit dat 80% van de smartphonegebruikers direct na het ontwaken zijn mobiel pakt: nieuws lezen, mail checken, Facebook bijwerken, twitteren… Wanneer je een digitale nieuwsbrief verstuurt, ligt hier een nieuwe uitdaging. Je zult ervoor moeten zorgen dat jouw mail niet alleen op een desktop, maar dus ook op een smartphone goed te lezen is.

Hoe je dat doet? Dat klinkt wellicht lastiger, dan het in werkelijkheid is. Met deze tips kom je een heel eind in de goede richting.

Kies een eenvoudig ontwerp

Een herkenbaar en eenvoudig ontwerp is sowieso prettig, maar een absolute must voor een mobiel-vriendelijke mail. Gebruik niet te veel kleuren en beperk je inhoudelijk tot de hoofdzaken.

Gebruik een template van één kolom

Met een template van één kolom weet je zeker dat de nieuwsbrief goed leesbaar is op een smartphone. Met twee of meer kolommen moet de lezer meer navigeren over het scherm en dan loop je het risico dat hij essentiële informatie mist. Een tweede kolom kun je wel gebruiken voor bijvoorbeeld adresgegevens of een inhoudsopgave.

Maak één call-to-action

Je maakt het je lezers gemakkelijk door één heldere call-to-action in je nieuwsbrief op te nemen. Zet ‘m bovendien bovenin de tekst, zodat ook de niet-scroller jouw aanbod niet kan missen.

Gebruik geen klein lettertype

Hoe reageer je zelf op een mail waarbij je onmiddellijk een leesbril nodig hebt? Precies, die klik je weg. Kies ook voor goed contrast tussen tekst en achtergrond. Veel smartphonegebruikers passen de helderheid van het scherm aan om de batterij te sparen en dat heeft weer gevolgen voor de leesbaarheid.

Wees zuinig met foto’s

Gebruik niet meer beeldmateriaal in de mail dan nodig is. Foto’s worden op een mobieltje niet altijd weergegeven. Wanneer je mail veel foto’s bevat, ontstaat er een vreemd beeld met veel witte vlakken.

Test!

Twijfel je of jouw nieuwsbrief op een smartphone wel goed uit de verf komt? Test het gewoon even uit en pas ‘m aan tot het eindresultaat je bevalt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *