29
apr

Wanneer je gebruikmaakt van een professionele mailprovider krijg je na het versturen van je nieuwsbrief een mooi statistiekje waaruit je het gedrag van je lezers kunt aflezen. Hoe vaak wordt de nieuwsbrief geopend, hoeveel mensen schrijven zich uit en vooral: in welke informatie is de lezer echt geïnteresseerd? Dat klikgedrag van lezers – in de e-marketing spreken we over CTR, Click-Through Rate – is een uniek hulpmiddel om steeds effectievere nieuwsbrieven te realiseren.

Stel dat je iedere maand een handige tip in je nieuwsbrief opneemt, een achtergrondartikel en een leuke aanbieding. Wanneer blijkt dat niemand op die handige tip klikt, is dat een duidelijke aanwijzing dat jouw lezers hier niet op zitten te wachten. De tip zoals jij die presenteert, sluit blijkbaar niet aan op de interesses van je relaties. Door dit signaal op te pakken, kun je met de nieuwsbrief steeds beter inspelen op de behoefte van klanten en relaties.

Een ander voorbeeld. Een sportschool schrijft in de nieuwsbrief regelmatig over afvallen. Een vaste groep lezers blijkt zeer geïnteresseerd en klikt altijd door naar de achtergrondinformatie over dit onderwerp. Het is vervolgens een fluitje van een cent om een vervolgactie op te zetten. Deze groep kun je heel eenvoudig benaderen met een aanbieding voor bijvoorbeeld een speciaal afslankprogramma.

Duik dus eens in de cijfers en maak nieuwsbrieven die jouw abonnees niet willen missen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *