04
okt

Als ondernemer heb jij je in de loop der jaren ontwikkeld tot een expert op jouw vakgebied. Of je nu coach bent, kapper of mondhygiëniste en of je nu kleding, huizen of adviezen verkoopt: je weet waarover je praat. Door te laten zien (of in een nieuwsbief: door te laten lezen) welke kennis en ervaring je allemaal in huis hebt, ontstaat er bij je relaties een positief beeld over de producten of diensten die je levert. En op het moment dat die relatie jouw product nodig heeft, kom jij als vanzelfsprekend in beeld.

Wil jij een nieuwsbrief waarmee jij je als een expert profileert? Onderneem de volgende 10 stappen.

1. Gebruik jouw ‘merk’ om het openingspercentage te verhogen
Het klinkt misschien gek, maar jij bent je eigen merk. Maak dat merk herkenbaar door je naam duidelijk te vermelden als afzender van de nieuwsbrief en zorg voor een herkenbare lay-out. Ontvangers zien zo direct van wie de mail afkomstig is.

2. Zorg dat de ontvanger zich eenvoudig kan afmelden voor je nieuwsbrief
Huh? Dat lijkt misschien onlogisch, maar wat heb je aan ontvangers die jouw nieuwsbrief wel krijgen, maar daar eigenlijk helemaal niet op zitten te wachten? Wanneer het lastig is om je af te melden, zul je vooral irritatie opwekken.

3. Maak je nieuwsbrief persoonlijk met een foto en/of handtekening
Vooral wanneer het aankomt op persoonlijke relaties, is het prettig dat jouw lezers zien met wie ze van doen hebben. En met je handtekening geef je het signaal dat jij hoogstpersoonlijk de teksten hebt geschreven en dat je daar volledig achterstaat. Oh ja, zorg wel voor een professionele foto en creëer de uitstraling die past bij jouw dienst.

4. Vertel je lezer wat hij kan verwachten
Net als jij heeft ook jouw lezer het druk. Hij wil daarom snel weten of deze nieuwsbrief voor hem interessant is. Vertel dus duidelijk welke onderwerpen je in dit nummer behandelt. Wil je het de lezer nog makkelijker maken: geef bij ieder artikel aan uit hoeveel woorden het bestaat en hoeveel tijd het ongeveer kost om het te lezen.

5. Maak gebruik van praktijkvoorbeelden
Stap in de schoenen van je lezer. Wat wil hij weten? Hoogstwaarschijnlijk niet welke interne zaken er allemaal binnen jouw bedrijf spelen. Wel hoe hij jouw kennis of product kan gebruiken in de dagelijkse praktijk en hoe dat zijn leven een stuk aangenamer maakt!

6. Geef advies, maar geef niet alles prijs
Wanneer je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen, heb je een lezer die geïnteresseerd is en benieuwd naar jouw verhaal. Vertel dat ook, maar vertel niet alles. Verwijs voor een vollediger advies/achtergrondverhaal/tip naar je website of blog. Daar kun je de lezer immers blootstellen aan nog meer informatie en hem verleiden om zich meer te verdiepen in jouw bedrijf.

7. Verkoop zonder te verkopen
We hoeven er geen doekjes om te winden: met de nieuwsbrief hoop je dat de lezer – vroeg of laat – ook werkelijk klant bij je wordt. Daarom is het helemaal niet verkeerd om in je nieuwsbrief een aanbieding op te nemen. Breng het aanbod onder de aandacht op een manier die past bij jouw expertstatus. Geen grote kop ‘KOOP NU’, maar leg uit met welk product of welke dienst je het probleem van de lezer kunt oplossen.

8. Zorg voor een uitsmijter
Inmiddels begint de aandacht van de lezer hoogstwaarschijnlijk af te dwalen. Zijn telefoon gaat, er plopt een ander berichtje in de inbox… Geef hem voordat hij wegklikt nog één mooie uitsmijter, zoals een goede tip of een leuk weetje. Zorg voor een opvallende lay-out, zodat dit laatste berichtje hem niet ontgaat.

9. Moedig aan om actie te ondernemen
Laat je lezer niet achter met een onbestemd ‘en nu?-gevoel’. Bied mogelijkheden om actie te ondernemen: verwijs naar je website, nodig uit om te reageren of vraag om de mail door te sturen naar andere belangstellenden.

10. Sluit af met een persoonlijke boodschap
Geef de lezer het gevoel dat deze mail aan hem persoonlijk gericht is. Hoe zou je een mail of brief naar een bestaande klant of een collega afsluiten? Zo’n persoonlijke boodschap kan je vaak prima gebruiken voor de nieuwsbrief.

Succes!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *