18
nov

Het is misschien wel de meest gestelde vraag die wij bij De Goede Nieuwsbrief krijgen: hoe lang mogen de teksten in een nieuwsbrief zijn? En zoals vaak met dit soort prangende kwesties is daar helaas geen eenvoudig antwoord op te geven. Gelukkig zijn er wel richtlijnen die hulp kunnen bieden.

Kort en effectief

Hou het kort, maar wel effectief. Geef de informatie die nodig is om je boodschap duidelijk te maken en gebruik voor meer achtergrondinfo de <lees verder>knop. Maak wel meteen duidelijk waar het om gaat, zodat ook de lezer die niet doorklikt de essentie van het bericht meekrijgt.

Let op je doelgroep

Stel in gedachte even voor hoe jouw gemiddelde lezer eruit ziet. Is dat iemand die gewend is veel te lezen, dan mag je best wat langere teksten schrijven. Weet je dat jouw doelgroep niet graag leest, maak dan gebruik van korte blokjes, gebruik geen vaktaal en kies voor meer beeld.

Boven de vouw

In de krantenwereld geldt dat alles ‘boven de vouw’ de meeste kans heeft gelezen te worden. In de digitale wereld noemen we dat ‘above the scroll’. Lezers vergeten te scrollen of hebben daar geen zin in, dus is het altijd verstandig om de meest essentiële informatie van jouw nieuwsbrief bovenin te plaatsen.

Wees reëel

Zeg nou zelf: neem jij wel eens een kwartier de tijd om een nieuwsbrief door te lezen? Zelfs als je ziet dat het bericht allerlei leuke of nuttige informatie biedt, kies je er waarschijnlijk voor om nu alleen even snel te scannen en later, op een rustiger moment, echt te gaan lezen. Maar komt dat moment er ook? Meestal niet! Kies er daarom voor 3, hooguit 4 berichtjes in je nieuwsbrief te plaatsen. Heb je veel meer waardevolle input, dan is het slimmer om de frequentie verhogen.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *