28
mei

De lekkerste cocktails hebben vaak één ding met elkaar gemeen: er worden maar een paar ingrediënten gebruikt. Voor een goede marketingcocktail is het recept niet anders: met een paar zorgvuldig gekozen bestanddelen kom je tot het beste resultaat. Volg onderstaand recept en creëer je eigen marketingcocktail.

 

Stap 1: Verzamel de ingrediënten

Database

Een lijst met inschrijvers voor je nieuwsbrief is goud waard. Op die lijst staan immers de contacten die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in wat je doet. Het is belangrijk dat je blijft investeren in de groei van het aantal lezers. Want één ding weet je zeker: gaandeweg schrijft een aantal mensen zich weer uit. Nieuwe lezers werven, hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Vraag er gewoon om, neem een link op in je e-mailhandtekening, leg een lijst op de balie of toonbank en zorg voor een inschrijfknop op je website.

Content

Wanneer iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief spreekt daar vertrouwen uit. Beschaam dat vertrouwen niet. Je hebt aangegeven dat je relevante informatie zult sturen: hou je daar dan ook aan. Ga niet iedere week mailen, wanneer je sprak over een maandelijkse nieuwsbrief. En kom niet alleen met reclamepraatjes wanneer je nuttige achtergrondinformatie beloofde. Weet je niet zeker aan welke informatie de lezer behoefte heeft? Vraag er gerust naar. Ook het klikgedrag van je lezers kan duidelijk maken welke content echt waardevol is.

Social Media

Bijna acht op de tien Nederlanders gebruikt een of meerdere social media. Het is dan ook een open deur om te stellen dat je als ondernemer in ieder geval ‘iets’ op dit vlak moet doen. Vind je het lastig om je weg te vinden, kies dan om te beginnen voor één medium en/of laat je adviseren door een specialist. Onthoud in ieder geval dat het niet voor niets ‘social’ media heet. Gebruik Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest niet om simpelweg reclame te maken, maar ga het gesprek aan met je volgers.

Stap 2: Mix

De drie bovenstaande ingrediënten komen het beste tot hun recht in een mix. Goede content kun je gebruiken in je nieuwsbrief én op Facebook, via Twitter kun je meer lezers voor je nieuwsbrief krijgen, in je nieuwsbrief kun je relaties oproepen jou te liken op Facebook, enzovoort, enzovoort.

Stap 3: Proost!

Heb je een goede mix gemaakt? Proost! Jouw marketingcockail is klaar voor gebruik. Maar vergeet niet: smaken verschillen en smaken veranderen. Kijk dus met enige regelmaat kritisch naar het recept en probeer ook af en toe weer eens wat nieuws uit.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

2 Responses to Het recept voor een goede marketingcocktail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *