25
jun

Natuurlijk kijk je met enige regelmaat naar de resultaten van jouw nieuwsbrief. Hoeveel ontvangers hebben de mail geopend en gelezen, waar hebben ze op geklikt, hoeveel mensen hebben zich ingeschreven? In datzelfde overzichtje staat ook een cijfer dat je waarschijnlijk liever negeert: het aantal uitschrijvers. Oké, je weet dat het erbij hoort, maar toch kan iedere uitschrijver je het gevoel geven dat je hebt gefaald. Terecht?

Geen vaarwel, maar tot ziens

Wanneer iemand zich uitschrijft voor je nieuwsbrief, betekent dat beslist niet het einde van een relatie. Jouw mail niet meer willen ontvangen, is echt iets anders dan geen klant meer willen zijn.

Er is onderzoek gedaan naar de reden waarom mensen zich uitschrijven voor een nieuwsbrief. Daaruit blijkt dat de relatie maar zelden ontevreden is over de dienstverlening of het product van de afzender. Veel vaker is hij ontevreden over de marketingstrategie: hij vindt dat hij te veel mails krijgt, de inhoud voldoet niet aan zijn verwachtingen of het aanbod is niet (meer) relevant.

Wat je kunt leren

Voel een uitschrijving dus vooral niet als een afwijzing. Probeer er wel lessen uit te trekken. Breng bijvoorbeeld eens in kaart hoe het aantal uitschrijvers zich de laatste maanden heeft ontwikkeld. Blijft dat aantal stabiel of signaleer je een toename? In het laatste geval kun je jezelf afvragen of je veranderingen hebt doorgevoerd in jouw e-mailaanpak. Ben je vaker of juist minder vaak gaan mailen, is de inhoud veranderd, doe je meer of minder concrete aanbiedingen? Was er na één specifieke mail een piek in het aantal uitschrijvers, kijk dan nog eens kritisch waarin deze afweek van voorgaande nieuwsbrieven.

Koopjesjagers

Wanneer je onlangs een actie hield waarin nieuwsbrieflezers een flinke korting kregen of wellicht zelfs een gratis product, dan heb je het aantal inschrijvers misschien flink zien stijgen. Hou er rekening mee dat deze groep vaak alleen uit is op het voordeel en geen echte band met jouw onderneming heeft. Zij zullen zich vervolgens ook weer snel uitschrijven. Deze koopjesjagers hou je alleen binnenboord wanneer je in iedere nieuwsbrief een financieel voordeeltje biedt. Of je dat kunt en wilt, bepaal je zelf.

Kwaliteit vs kwantiteit

Een omvangrijke lijst met contacten is goud waard. De lezers van je nieuwsbrieven hebben immers aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw producten of diensten en zijn dus potentiële klanten. Maar wacht even, we hebben het dus over lezers en niet over ontvangers. Wanneer er honderd adressen op je lijst staan van mensen die je nieuwsbrief wel ontvangen, maar nooit lezen, heb je daar weinig aan. Een lijst met werkelijk geïnteresseerde relaties is veel meer waard. Staar je daarom niet blind op het aantal mailadressen in je lijst. De kwaliteit van je bestand is echt belangrijker dan de kwantiteit!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *