31
okt

Zonder dat jij je ervan bewust bent, heeft jouw nieuwsbrief misschien wel iedere keer weer een ‘Halloween-achtig’  schrikeffect. Pas daar voor op, want de knop om je af te melden is dan snel gevonden!

Vijf valkuilen waarmee je jouw lezers schrik aanjaagt:

1. Je lezers achtervolgen met te veel mails

Iedere dag of misschien zelfs nog vaker een mail sturen? Brrr. Het gevoel dat je achtervolgd wordt, zal niemand bevallen.

2. Schrijven als een zombie

Gebruik gewone mensentaal, maak het persoonlijk en pas op voor vaktaal.

3. Je lezers gek maken met irrelevante informatie

Een nieuwsbrief vol met informatie waar je lezer werkelijk niets aan heeft? In het meest gunstige geval drukt hij op de deleteknop, maar kijk niet raar op als hij rechtstreeks naar de afmeldbutton gaat.

4. Een mysterieuze afzender zijn

Ziet je lezer niet in één oogopslag van wie de mail afkomstig is? Bijvoorbeeld omdat je je huisstijl niet consequent gebruikt of omdat je een vreemd e-mailadres als afzender hebt? Veel ontvangers kiezen – terecht – het zekere voor het onzekere en zullen je mail niet openen.

5. Een dodelijk saaie lay-out gebruiken

Lange lappen tekst zonder tussenkopjes, geen enkele foto of illustratie, nietszeggende kopregels: zzzzzzz – slaap lekker!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *