22
aug

Laat tien ondernemers met elkaar discussiëren over de verschillende online marketinginstrumenten en de verschillen van mening zullen over tafel vliegen. De één zweert bij Facebook, de ander weet zeker dat Twitter het meest succesvol is en de volgende roemt  de mogelijkheden van een digitale nieuwsbrief. In de praktijk kiezen de meeste ondernemers niet één instrument, maar combineren ze de verschillende mogelijkheden. En dat is de meest verstandige aanpak. Door slim te combineren, kun je meer mensen bereiken en je klantenbestand laten groeien. Acht eenvoudige tips.

1. Maak op je profielpagina en in nieuwsbrieven een link naar je website

Het is verstandig om daarvoor een aparte ‘landingspagina’ te creëren en niet je homepage te gebruiken. Vraag jezelf af waarom jouw volgers je website willen bezoeken en bied op de landingspagina die informatie waarnaar zij op zoek zijn.

 

2. Gebruik social media om aan te kondigen dat er een nieuwe nieuwsbrief aan komt

Met het professionele e-mailsysteem van ConstantContact heb je met één druk op de knop een aankondiging op Twitter, Facebook en LinkedIn.

 

3. Moedig lezers van je nieuwsbrief aan om jouw informatie te delen met anderen

Een perfecte manier om meer lezers te bereiken, is de ontvangers van jouw nieuwsbrief vragen om de inhoud te delen met anderen. Dat kan heel eenvoudig met de ‘doorstuurknop’ en met de optie ‘Tweet this’.

 

4. Neem in je nieuwsbrief linkjes op naar jouw social media accounts

Volsta niet met een simpel icoontje van Facebook of Twitter, maar vertel waarom de lezer jou zou moeten volgen. Geef je achtergrondinformatie, korting of tips? Vertel wat ze van jou kunnen verwachten.

 

5. Zorg op je Facebookpagina voor een aanmeldknop voor je nieuwsbrief

Vinden mensen jouw Facebookpagina interessant, dan willen ze wellicht ook jouw nieuwsbrief ontvangen. Zorg ervoor dat zij zich eenvoudig kunnen aanmelden. Maak altijd duidelijk hoe vaak de nieuwsbrief verschijnt en welke soort informatie je aanbiedt.

 

6. Gebruik stukjes uit je nieuwsbrief op Facebook en Twitter en link door naar je e-mailarchief

Er is niks mis mee om de nuttige informatie uit voorgaande nieuwsbrieven nog eens te gebruiken. Neem een bondig en pakkend stukje en zorg dat jouw volgers het hele artikel terug kunnen vinden in jouw archief.

 

7. Gebruik berichtjes op Twitter en Facebook in je nieuwsbrief

Een leuke reactie op jouw tweet of jouw update op Facebook? Gebruik bijvoorbeeld Snagit om er een screenshot van te maken en neem dit op in de nieuwsbrief. Lezers zijn erg gevoelig voor testimonials!

 

8. Plan je communicatie-activiteiten rondom een bepaald thema

Je kunt de mogelijkheden van e-marketing en social media extra versterken door te werken met thema’s. Gaat de nieuwsbrief over een bepaald onderwerp? Speel daar via Twitter en Facebook op in. Het is handig om voor de verschillende thema’s een jaarplanning te maken.

 

Heb jij ervaring met het combineren van verschillende marketinginstrumenten? Deel je ervaringen en tips!

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *