07
mei

Wat doe jij met het advies van een volslagen onbekende? Weinig waarschijnlijk. Maar wat nu als een goede vriend een advies of tip voor je heeft? Daar ga je een stuk serieuzer mee om. Hou dat beeld voor ogen wanneer je je volgende nieuwsbrief gaat maken en vergelijk een afstandelijke en puur commerciële mail eens met een persoonlijke, vriendelijke en informatieve mailing. E-mailmarketing is eigenlijk niks anders dan vrienden maken.

Vrienden ontmoeten

Op je zolderkamertje wachten totdat nieuwe vrienden zich bij je melden, heeft weinig zin. Duh! Gek genoeg denken nog veel ondernemers dat dit bij e-mailmarketing wel zo werkt. Een inschrijfknop voor je nieuwsbrief op de website zou toch voldoende moeten zijn? Jammer, maar zo werkt het niet. Je zult altijd en overal je nieuwsbrief onder de aandacht moeten brengen. Op je website, maar ook op je Facebookpagina, op Twitter, op folders, brochures, jaarverslagen en misschien zelfs je visitekaartje. Leg een inschrijfformulier op de balie of toonbank, vertel over je nieuwsbrief op een netwerkbijeenkomst en moedig medewerkers aan om datzelfde te doen. Je vriendenkring uitbreiden gaat dus zeker niet vanzelf!

Vriendschap onderhouden

Oké, dan heb je die nieuwe vrienden gemaakt. Maar wat is vriendschap waard als vervolgens blijkt dat alleen jouw eigen belangen tellen? Je nieuwe lezers zullen snel afhaken als ze niet die interessante content krijgen, die jij beloofde. Gaf jij aan een maandelijkse nieuwsbrief te sturen, maar gooi je in de praktijk iedere week iets in de mailbox? Had jij het over nuttige tips, maar stuur je alleen maar schreeuwerige aanbiedingen? Zo ga je niet met vrienden om.

Vrienden koesteren

Op goede vrienden ben je zuinig. Je komt beloftes na en je praat niet alleen, je luistert ook. In e-mailmarketing is dat luisteren vooral een kwestie van goed kijken naar de cijfers. Worden sommige van je verhalen niet of nauwelijks gelezen? Dan is dat waarschijnlijk een onderwerp waarvoor jouw relaties geen belangstelling hebben. Doe wat met die informatie en vraag zo af en toe ook gewoon eens naar de mening van je lezers. Welke informatie missen ze nog, wat vinden ze van de frequentie, is de nieuwsbrief niet te lang? Biedt ruimte voor interactie.

Tweerichtingsverkeer

Ook wanneer jij enorm je best doet, bestaat de kans dat de vriendschap op enig moment doodbloedt en dat een relatie zich uitschrijft voor je nieuwsbrief. Respecteer dat besluit en maak het lezers niet onnodig ingewikkeld om zich uit te schrijven. Vriendschap is immers tweerichtingsverkeer en als de liefde alleen van jouw kant komt, kun jij je energie beter op je ware vrienden richten.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *