10
jun

“E-mail is links en rechts ingehaald door social media”, beweert de fanatieke twitteraar terwijl hij met zijn smartphone zijn duizenden volgers laat weten dat hij aan een prima cappuccino zit. “Ouderwets en achterhaald”, roept de Facebook-fan, wachtend op vrienden die zijn statement ‘liken’. Twitter, Facebook, Pinterest, LinkedIn, GooglePlus: het is allemaal veel sneller, hipper en leuker dan dat saaie e-mail. Ja toch?

Eerst eens even de nuchtere feiten op een rij. Social media hebben onmiskenbaar een plekje veroverd in ons dagelijks leven. We kunnen en willen niet meer zonder. Is e-mail daarmee overbodig geworden? Lijkt me niet. Want kijk eens in je inbox: Twitter attendeert je op twitteraars die je misschien interessant vindt, Facebook laat weten dat iemand je foto getagd heeft,  Pinterest stuurt je wekelijks inspiratie en LinkedIn vraagt je de uitnodiging te accepteren van een relatie.

Betrouwbaar

Waarom grijpen we nog altijd terug op dat oude, vertrouwde instrument dat e-mail heet? Simpel: het werkt. E-mail is dan misschien niet zo sexy als social media, maar het heeft zich bewezen als een betrouwbare manier van communiceren.

Met e-mail kun je relaties veel persoonlijker benaderen en kun je lezers beter aanzetten tot actie. En waar een tweet of facebook-update soms volledig aan de aandacht van je volgers en vrienden ontsnapt, blijft een e-mail als ‘ongelezen’ in de mailbox aanwezig en wordt vroeg of laat geopend.

Vluchtig

Social media zijn fantastische instrumenten om nieuwe contacten te leggen, relaties te onderhouden en jezelf te profileren. Benut deze mogelijkheden en integreer social media in je marketingstrategie. Maar realiseer je wel dat deze nieuwe media vluchtig kunnen zijn en dat lang niet iedereen ze omarmt. Je kent vast ondernemers en consumenten die niks van Twitter of Facebook moeten hebben. Of die er ooit mee begonnen zijn, maar het nu de rug toekeren. Ken je ook mensen die het gebruik van e-mail hebben afgezworen? Ik niet. E-mail dood? Alive and kicking zal je bedoelen!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

One Response to E-mail is dood. Toch?

  1. Goed om te lezen dat Social Media een toevoeging is op het gebruik van e-mail. E-mail is naar mijn idee nog steeds het meest gebruikte medium in de zakelijke communicatie. Ik ben overigens benieuwd of er op termijn een sociale media variant komt die minder vluchtig is dan de huidige gangbare social media.
    Voorlopig zweert niemand E-mail af in de zakelijke communicatie.

    Hartelijke groet,
    Wim Verschoor
    Satisvact BV – biedt online leeroplossingen voor de sector logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *