03
jun

Elmer Wheeler, volgens sommigen de beste verkoper ooit, introduceerde in 1937 de oneliner ‘don’t sell the steak, sell the sizzle’. Vele marketingtrends en reclamegoeroes verder, staat zijn aanbeveling nog altijd als een huis. Wat is de ‘sizzle’ van jouw product?

Een klant wil geen verzekering; hij wil zekerheid. Geen bloemen, maar sfeer in huis. Geen kaartje voor een toneelvoorstelling, maar een avondje uit. Hij wil geen cursus timemanagement, maar meer tijd voor gezin of hobby. Geen stuk koe, maar een sissend stuk vlees op de barbecue. Je verleidt je klanten dus veel eerder tot het kopen van jouw product, wanneer je de aankoop vertaalt in voordelen voor de klant. Kruip in de huid van een (potentiële) klant en stel jezelf de vraag welk voordeel jouw product voor hem heeft. Kijk maar eens hoe automerken dat doen. In reclameboodschappen wordt zelden gesproken over motorvermogen of technische details. Nee, zo’n merk speelt bijvoorbeeld in op de behoefte aan veiligheid of de wens van de automobilist om vooruitstrevend te zijn. Het aantal pk’s en wel of geen verwarmde stoelen komt in het uiteindelijke verkoopgesprek pas aan de orde!

Wordt met jouw product of dienst het leven van je klant leuker, gemakkelijker, gezonder, uitdagender, langer? Vertel ‘m vooral dat. Op netwerkbijeenkomsten, in een verkoopgesprek en natuurlijk ook in je nieuwsbrief. Je bent waarschijnlijk zelf enorm enthousiast over alle details en achtergronden van jouw product, maar sorry, op die informatie zit de gemiddelde klant niet te wachten. Focus op de ‘sizzle’!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *