21
mei

Als bakker het recept delen van je populaire appelgebak? Als fotograaf vertellen hoe je de mooiste portretfoto’s maakt? Of als hovenier uitleggen hoe en wanneer je rozen moet snoeien? Je bent toch niet gek? Toch is dat nu precies waar het bij contentmarketing om gaat: kennis delen. En nee, daarmee draai je heus je eigen bedrijf niet de nek om!

Het blijft voor veel ondernemers nog onwennig en ongemakkelijk: in een nieuwsbrief (of op Facebook of in een blog) vertellen hoe jouw product of dienst tot stand komt en tips geven die ervoor lijken te zorgen dat de lezer jou helemaal niet meer nodig heeft. Want waarom nog naar de bakker gaan als je zelf die verrukkelijke appeltaart kunt bakken? En als je weet hoe het moet, snoei je toch voortaan zelf je rozen en maak je zelf die prachtige foto’s? De praktijk is anders en de angst om kennis te delen, is echt ongegrond.

Wat is er nog echt geheim?

Laten we eerlijk zijn: het is vandaag de dag niet eenvoudig om zaken echt geheim te houden. Zelfs ’s werelds meest geheime recept, dat van Coca Cola, schijnt inmiddels ontdekt te zijn en is gewoon op internet te vinden. Realiseer je dus dat het een illusie is om te denken dat je jouw recept, werkwijze of succesformule voor jezelf kunt houden. En als jij niet kwijt wilt hoe je rozen snoeit of appeltaart bakt, dan doet je concurrent dat wel.

Welk risico loop je?

Nog niet helemaal overtuigd? Oké, laten we dan eens kijken naar de risico’s die je loopt door je geheimen te delen. Jij bent fotograaf en geeft in je nieuwsbrief steeds een waardevolle tip voor het maken van goede portretfoto’s. Besluit iedere lezer nu onmiddellijk een dure spiegelreflexcamera aan te schaffen om zelf een goede foto te maken voor zijn website of LinkedIn-profiel? Of gaan we nooit meer naar de bakker omdat we voortaan alleen nog maar zelf bakken? Je onderschat jezelf! Natuurlijk maak jij nog altijd veel betere foto’s en ziet jouw appeltaart er stukken beter uit. Het is immers je vak en in het gunstigste geval is je lezer een enthousiaste amateur. En zeg nu zelf: de lezer die dat verschil niet inziet, zal nooit een goede klant worden.

Wat levert kennis delen dan op?

Door goede tips te delen, te laten zien hoe je werkt en waardevolle adviezen te geven, profileer jij je als een professionele partner. Je lezer gaat je waarderen en ziet je steeds meer als een expert. Wanneer hij dan op zoek is naar een goede fotograaf, bakker of hovenier, zal onmiddellijk jouw naam in beeld komen. En dat is nu precies de bedoeling!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf in voor onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *