13
mei

Een professioneel e-mailmarketingprogramma biedt je na het versturen van je nieuwsbrief een schat aan informatie. Je weet bijvoorbeeld hoeveel relaties jouw nieuwsbrief hebben geopend, waar zij op geklikt hebben en hoeveel mensen zich hebben uitgeschreven. Het laat ook zien hoeveel bounces er waren. Een bounced mail komt bij je terug omdat de mail niet bij de geadresseerde kon worden afgeleverd. Hoe ga je met deze informatie om?

Op de eerste plaats is het belangrijk om te voorkomen dat er veel bounces optreden. Dat doe je door adressen zorgvuldig in te voeren en bij twijfel even navraag te doen. Om te zorgen dat mensen die zichzelf via je site inschrijven een juist adres invoeren, is een dubbele opt-in een mooi hulpmiddel. De nieuwe abonnee krijgt na inschrijving een mail waarmee hij zijn aanmelding moet bevestigen. Zo weet je zeker dat het mailadres juist is.

Ondanks deze inspanningen zul je toch altijd met een aantal bounces geconfronteerd worden. Onderneem de volgende stappen om te zorgen voor een gezonde mailinglijst.

  1. Kijk de adressen goed na. Soms zie je in één oogopslag wat het probleem is. Er staat twee keer @@ achter elkaar, meneer Pieterse heeft ‘pietrse’ in het adres staan of in plaats van hotmail.com is hotmail.nl gebruikt. Deze foutjes kun je heel eenvoudig zelf herstellen.
  2. Kijk naar het type bouncer. Wanneer mail terugkomt met de melding undeliverable of non-existent adres, is de kans groot dat de mail naar dit adres altijd terugkomt. Verwijder dit adres dan en kijk of deze relatie een ander mailadres heeft dat je kunt gebruiken.
  3. Kijk naar de frequentie van de bounces. Wanneer het om andere meldingen dan undeliverable of non-existent adres gaat, is het van belang te bekijken hoe vaak de mail terugkomt. Bij een out-of-office reply of melding dat de mailbox vol is, kun je het adres in principe op de lijst laten staan. Blijft de mail naar dit adres steeds terugkomen, dan is het verstandig het adres te verwijderen.

Let op! Bij het verwijderen van adressen heb je de keuze uit ‘remove’ en ‘do not mail’. In het eerste geval kan de relatie zich weer inschrijven. Dat lijkt in alle gevallen de beste keuze. Dat is echter niet het geval. Wanneer het een niet-bestaand mailadres is, kies je juist voor ‘do not mail’. Zo voorkom je dat dit adres vroeg of laat weer op je lijst belandt.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

 

One Response to Bounces: wat doe je ermee?

  1. Pingback: Belandt jouw nieuwsbrief in de spambox? | De Goede Nieuwsbrief blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *