20
maa

Ik heb al een nieuwsbrief, dan hoef ik toch geen blog te beginnen? Nou, dat kan toch wel eens heel interessant zijn. Bloggen en nieuwsbrieven hebben namelijk een prima huwelijk. De een kan eigenlijk niet zonder de ander en ze versterken elkaar enorm. En als je het slim aanpakt, hoeft het bijhouden van een blog niet eens veel extra tijd te kosten.

Bij het idee een blog te beginnen, zakt bij veel ondernemers de moed onmiddellijk in de schoenen. Want als je al een nieuwsbrief moet vullen, waar haal je dan de tijd vandaan om ook nog met enige regelmaat een blog te schrijven? Maar wat nu als een blog eigenlijk niets meer is dan de informatie die je toch al verzamelt, extra benutten? Want dat is precies wat een blog voor je kan doen.

Samenvatting in je nieuwsbrief

Laten we jouw nieuwsbrief eens als uitgangspunt nemen. Je bent misschien aan het nadenken waarover je volgende keer gaat schrijven of – nog beter! – je hebt zelfs al een paar artikeltjes klaar liggen. In plaats van deze content rechtstreeks in je nieuwsbrief te plakken, kun je dit ook eerst op je blog publiceren. In je nieuwsbrief neem je vervolgens een bondige samenvatting op en met een linkje verwijs je door naar het volledige artikel.

Voordelen

Deze aanpak heeft verschillende voordelen. Op de eerste plaats zullen je lezers het bijzonder op prijs stellen dat je het in de nieuwsbrief bij korte stukjes houdt. Zeker als ze ‘m op smartphone of tablet lezen, is bondige informatie een absolute plus.

Een ander belangrijk voordeel is dat je door het gebruik van linkjes goed inzicht krijgt in wat jouw lezers interessant vinden. Door te kijken naar het klikgedrag van je lezers ontdek je welke content het best gelezen wordt. Informatie die veel meer zegt dan alleen het aantal opens van je nieuwsbrief.

Het leuke van een blog is bovendien dat lezers daar heel eenvoudig een reactie of vraag kunnen achterlaten. Door daar serieus op te reageren, bouw je aan een goede relatie met je lezers.

Google

Tot slot zorg je er met een blog voor dat de waardevolle content die je jouw lezers biedt, langer meegaat dan één enkel leesmoment in je nieuwsbrief. De traffic die je zo naar het blog op je website genereert, wordt bovendien snel opgemerkt én gewaardeerd door zoekmachines als Google.

Het combineren van een blog en een nieuwsbrief biedt dus veel voordelen. Punt van aandacht is dat je nieuwsbrief nog wel een toegevoegde waarde moet hebben. Want waarom zou iemand zich op je nieuwsbrief abonneren als hij exact dezelfde info op je blog kan lezen? Zorg daarom dat de nieuwsbrief iets extra’s biedt, zoals een interessante aanbieding of een whitepaper dat lezers kunnen downloaden.

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

2 Responses to Bloggen? Waarom zou ik?

  1. Is inderdaad een lastige overweging. Wel of niet bloggen. Ik heb er na lang aandringen aan toegegeven engen sinds kort m’n eigen blog gestart.
    http://boofriendsandfood.wordpress.com
    Ik gebruik m’n nieuwsbrief om mensen op m’n blog te krijgen en uiteindelijk natuurlijk naar m’n site. Daarnaast gebruik ik facebook en twitter.
    Ik probeer op de blog waarde te delen en niet (teveel) reclame te maken. In mijn geval recepten en info over eten en koken. Op die manier hoop ik mensen te kunnen enthousiasmeren voor m’n blog.
    Ben benieuwd of het gaat werken.
    groet,

    Ben

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *