12
dec

Content is King. Content vs nontent.‘Content is king!’ roepen internetmarketeers. Want waar je vroeger nog gewoon reclame mocht maken voor je bedrijf en jouw producten, draait het er vandaag de dag vooral om dat je laat zien dat je dé deskundige bent en de beste partij om zaken mee te doen. En dus deel je in je nieuwsbrief, maar ook op Twitter, Facebook en LinkedIn, waardevolle content waarmee je laat zien hoe kundig en professioneel je bent. Maar wat is nu eigenlijk waardevolle content? Is in de praktijk veel content eigenlijk geen ‘nontent’? Vijf fouten die je niet mag maken bij het maken van je nieuwsbrief.

1. Geen relevante informatie bieden

Een nieuwsbrief met alleen maar tips over hardlopen terwijl jij een tennisser bent. Een mooie aanbieding voor hondenbezitters, maar jij hebt een kat. Zo’n nieuwsbrief zonder relevante informatie schiet z’n doel volledig voorbij. Maak daarom een nieuwsbrief met verschillende onderwerpen, zodat meer lezers er iets interessants uit kunnen halen. Wil je heel doelgericht aan de slag, kies er dan voor je mailinglijst te segmenteren en maak een aparte nieuwsbrief voor hardlopers en tennissers.

2. Alleen maar reclame

Contentmarketing gaat om het delen van kennis. Prop je nieuwsbrief daarom niet vol met alleen maar schreeuwerige aanbiedingen. Natuurlijk stellen je lezers het op prijs dat je een leuke actie onder de aandacht brengt (korting, een gratis advies, een e-book), maar doe dat subtiel en niet te opdringerig. Wanneer je nieuwsbrief de uitstraling heeft van een reclamefolder, wordt-ie ook als zodanig behandeld. (Lees: snel de prullenbak in.)

3. Niet uniek

Oké, weinig informatie is echt uniek, maar voorkom dat je nieuwsbrief alleen informatie biedt die op iedere hoek van de straat te verkrijgen is. Een dietiste die schrijft dat je meer moet bewegen om af te vallen, zal weinig aandacht krijgen. Maar tips hoe je dat kunt volhouden of een overzichtje van de meest energie’vretende’ sporten, daar heb je als lezer wat aan.

4. Te ingewikkeld

Ga als belastingadviseur vooral niet tot in detail uitleggen waar de lezer op moet letten bij z’n aangifte. En als fysiotherapeut hoef je echt niet te pronken met allerlei medische termen wanneer je vertelt hoe je rugklachten kunt voorkomen. Biedt de informatie in hapklare brokken aan. Wil de lezer meer weten? Precies, dan weet hij je te vinden.

5. Niet over eigen business

Wanneer je je inschrijft voor een nieuwsbrief van een restaurant, wil je lezen over de nieuwe wijnkaart en een lekker recept krijgen. Dat de eigenaar ook een mening heeft over de parkeerproblemen in de stad, onlangs de marathon van New York heeft gelopen of is overgestapt op een nieuw boekhoudsysteem: duh, lekker boeiend!

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *