31
jul

 

 

Wat doe jij normaal gesproken om een uur of drie in de ochtend? Slapen waarschijnlijk. Maar wist je dat dit tijdstip een heel goed moment is om je nieuwsbrief te versturen?  Recent onderzoek van het Amerikaanse MailerMailer wijst uit dat e-mails die om 12 uur ’s nachts verstuurd worden, de hoogste openingspercentages scoren. E-mailnieuwsbrieven die tussen 12 en 03 uur in de inbox komen, resulteren in het meest aantal clicks. Het goede nieuws is dat je hiervoor niet je wekker hoeft te zetten: je kunt de verzending natuurlijk gewoon van te voren inplannen.

MailerMailer bekeek in haar onderzoek meer dan 1,2 miljard e-mailnieuwsbrieven. Daaruit bleek dat e-mails die in de vroege ochtend verstuurd worden, het meest geopend worden en de meeste clicks opleveren. Rond het middaguur versturen, blijkt het minst geschikte tijdstip.

Als het gaat om de keuze van de dag waarop je je nieuwsbrief verstuurt, is vroeg in de week de beste keuze. De verschillen zijn daar echter niet heel groot.

Nog wat aardige feitjes uit het onderzoek:

  •  50% van de e-mail wordt binnen zes uur na verzending geopend.
  • Onderwerpregels van hooguit 15 lettertekens scoren de hoogste openingscijfers,
  • …maar relatief lange onderwerpregels resulteren weer in een groter aantal clicks.
  • Banken en non-profitorganisaties realiseerden in de VS de hoogste openingscijfers.

<lees hier het volledige rapport>

Wat doe je nu met de resultaten van zo’n onderzoek als dit? Het geeft immers geen onomwonden antwoord op de vraag wat de beste dag of het beste tijdstip voor verzending is. Het laat wel zien dat jouw keuze invloed heeft of kan hebben op het aantal ontvangers dat jouw mail opent. Experimenteer er daarom eens mee en probeer zo zelf te achterhalen wat voor jouw doelgroep het beste moment is. Verstuur je eerstvolgende nieuwsbrieven eens om 03.00 uur en kijk wat er gebeurt. En vergeet niet: 1% meer openers, betekent ook 1% meer aandacht voor jouw boodschap. En dat is altijd mooi meegenomen!

 

Heb jij ervaring met het experimenteren met verzendtijdstip of verzenddag? Deel je ervaringen!

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 
Schrijf in voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *