02
jun

Je doet je best om een waardevolle nieuwsbrief te creëren: boeiende onderwerpen, mooie foto’s en pakkende teksten. Top! Maar wat nu als die prachtige nieuwsbrief in de spambox van je relaties belandt? Precies, dan is al die moeite voor niks geweest. 6 tips om te zorgen dat de spamfilter jouw goede bedoelingen niet dwarsboomt.

1. Wees betrouwbaar

Moedig je lezers aan om jouw mailadres toe te voegen aan hun adresboek en garandeer daarbij dat je daar zorgvuldig mee omgaat en dat uitschrijven altijd mogelijk is.

2. Pas op voor spamtriggers

Overmatig gebruik van hoofdletters, uitroep- en eurotekens, woorden als gratis en free doen de alarmbellen van de spamfilters onmiddellijk rinkelen! Wees hier dus voorzichtig mee.

3. Geen misleiding

Misschien heb je het zelf al eens in je inbox gesignaleerd: een nieuwsbrief met als onderwerpregel ‘RE:<onderwerp>’. Daarmee suggereer je dat je reageert op een eerder bericht en dat verhoogt beslist het openingspercentage. Laat je echter niet verleiden tot dit soort praktijken: de ontvanger zal jouw mail hoogst waarschijnlijk onmiddellijk weggooien en als spam markeren.

4. Kijk naar de bouces

Soms blokkeert een overijverige spamfilter onterecht je mail. Door met enige regelmaat de bounce-rapportages te bekijken, hou je daar zicht op. Meer informatie over hoe je moet omgaan met bouces vind je hier.

5. Geen noreply@

Gebruik als afzender geen noreply-adres, maar gewoon je eigen mailadres of bijvoorbeeld nieuwsbrief@. Lees de berichten naar dit adres regelmatig. Soms zullen lezers zich via dit adres willen afmelden voor de nieuwsbrief. Geef daar dan ook direct gehoor aan.

6. Een professionele provider

Je nieuwsbrief versturen via Outlook? Het kan. Maar als je naar een groot aantal adressen wilt mailen, ziet de internetprovider jouw bericht gemakkelijk aan voor spam en komt het bij niemand aan. Een professionele e-mailprovider – wij werken met ConstantContact – voorkomt dit probleem.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *