24
jun

Sesam, open u! Hoe zorg je dat meer ontvangers je nieuwsbrief openen?

Nee, een magische spreuk of code om ervoor te zorgen dat alle ontvangers je nieuwsbrief openen, is er niet. In de beginjaren van e-mailmarketing was het leven een stuk eenvoudiger. Met een ‘Lees dit!!!’ in de onderwerpregel, was de argeloze lezer nog wel te verleiden om het bericht te openen. Door schade en schande wijs geworden, herkennen we dit soort opdringerige boodschappen vandaag de dag direct als spam en dirigeren we deze berichten linea recta naar de prullenbak. Gelukkiger zijn er andere – en veel vriendelijkere! – methoden om te voorkomen dat jouw nieuwsbrief bij het digitale oud papier belandt.

8 tips om het openingspercentage te verhogen

Valt het aantal openers tegen, loopt het misschien terug of wil je gewoon een hogere score realiseren?  Probeer eens een of meerdere van de onderstaande tips uit. Kijk wat er gebeurt: stijgt het openingspercentage, dan zit je op het juiste spoor.

1.       Afzender onbekend?

Sommige open deuren moet je blijven openen. Dit is er zo een: zorg ervoor dat de ontvanger ziet van wie de mail afkomstig is! Een onbekende of onduidelijke afzender? Dat zou wel eens spam kunnen zijn, dus hup, weg ermee. Gebruik altijd de naam van het bedrijf of organisatie als afzender.

2.       Spannende onderwerpregel…

‘Nieuwsbrief nummer 21.’  Pfff. Waarom zou iemand dat gaan lezen? Een spannende onderwerpregel daarentegen zal zelfs in een overvolle inbox de aandacht trekken. Wat echt werkt, is moeilijk te zeggen en verschilt per branche. Kijk daarom zelf eens kritisch naar de openingscijfers van eerdere nieuwsbrieven. Welke onderwerpregels scoorden goed en welke juist niet? Inspiratie nodig? Kijk eens op de covers van tijdschriften. Zij concurreren met andere bladen in het schap zoals jij concurreert met andere e-mailberichten.

3.       …maar ook weer niet te spannend!

Voorkom dat je e-mail het etiketje ‘spam’ krijgt opgeplakt. Onderwerpregels met veel uitroeptekens (Laatste aanbieding!!!!!!), met alleen maar hoofdletters (UNIEK AANBOD VOOR ONZE KLANTEN!) of in schreeuwend rode letters (Speciaal voor u geselecteerd!) staan garant voor een enkeltje prullenbak.

4.       Kom je belofte na

Stel jezelf de vraag waarom relaties zich ooit voor jouw nieuwsbrief hebben ingeschreven. Beloofde jij ze nuttige informatie, leuke aanbiedingen of mooie achtergrondverhalen? Zorg ervoor dat je die belofte blijft nakomen. Bied de informatie die de lezer wil hebben, niet de informatie die jij zo graag kwijt wilt.

5.       Probeer niet-lezers weer te bereiken

Maak een lijst met ontvangers die jouw nieuwsbrief het laatste half jaar niet hebben geopend. Bedenk voor deze groep een speciale actie om weer in beeld te komen. Kijk of er overeenkomsten zijn. Zijn het bijvoorbeeld relaties in een bepaalde regio, leeftijdscategorie of branche die niet geïnteresseerd lijken? Dan speel je wellicht onvoldoende op hun specifieke behoeftes in.

6.       Geef wat te kiezen

Misschien zijn jouw lezers niet geïnteresseerd in alles wat je te melden hebt. Geef relaties de mogelijkheid om te kiezen. In onderwerpkeuze (bijvoorbeeld alleen een nieuwsbrief over een bepaalde dienst of product) of frequentie (niet wekelijks, maar maandelijks). Zo kun je wellicht voorkomen dat de relatie helemaal uit beeld verdwijnt.

7.       Verander de inhoud

Het kan een pijnlijke, maar reële constatering zijn: misschien is de inhoud van je nieuwsbrief niet boeiend genoeg. Het kan helpen om eens terug te kijken naar voorgaande edities. Welke scoorden opvallend goed, op welke kreeg je de leukste reacties?

8.       Vraag het je lezers

Stuur eens een vragenlijstje naar de relaties die jouw nieuwsbrief ontvangen. Leg uit dat je je lezers zo goed mogelijk wilt informeren en dat je daarom graag wilt weten aan welke informatie zij behoefte hebben. Kan verrassende inzichten opleveren.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Schrijf in voor de nieuwsbrief!

One Response to 8 Tips om openingspercentage te verhogen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *