03
dec

Natuurlijk is het geen wetmatigheid, maar uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld 7 contactmomenten nodig zijn voordat een klant besluit tot aanschaf van een product of dienst over te gaan. In de praktijk betekent dit dat je een keer op bezoek gaat bij een potentiële klant, hem op een netwerkbijeenkomst tegenkomt, met een advertentie onder de aandacht komt, hem een keer belt en … Tja, en dan? Nog een keer of drie bellen? Eind november alvast een kerstkaart sturen? Want je weet: als er te lange tijd tussen zit, kun je weer opnieuw gaan tellen. Zie hier dé reden waarom zoveel ondernemers dankbaar gebruikmaken van een nieuwsbrief.

Een van de grootste voordelen van een nieuwsbrief is dat je met enige regelmaat onder de aandacht van klanten en potentiële klanten komt. Ook wanneer zij jouw nieuwsbrief niet helemaal of zelfs helemaal niet lezen, is je naam toch weer even in beeld geweest. Zo werk je permanent aan je naamsbekendheid. Is jouw relatie op enig moment op zoek naar jouw dienst, product of expertise, dan borrelt jouw naam onmiddellijk naar boven. Het realiseren van die minimaal 7 contactmomenten wordt met een nieuwsbrief een heel natuurlijk proces. Je hoeft niet meer geforceerd op zoek naar een gelegenheid of aanleiding om een klant of prospect aan te spreken. Sterker nog: als je het goed aanpakt, gaat die relatie zich verheugen op het contactmoment. ‘Ah, daar is weer die nieuwsbrief van – vul maar in – met nuttige tips/aanbiedingen/leuke nieuwtjes/interessante vakinformatie.’ Je bouwt op deze manier aan een vertrouwensband, waar je vroeg of laat beslist de vruchten van plukt.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *