06
sep

Ben jij een luie marketeer?

Hoe goed je ook je best doet om goede e-mailnieuwsbrieven te maken, soms kun je toch overkomen als een luie marketeer. En omdat lui wel het laatste etiket is dat we opgeplakt willen krijgen, hier 6 signalen waarvoor je moet oppassen.

 

1.       Je hebt geen plan

Als het zo uitkomt, stuur je een nieuwsbrief. Soms één per week, heb je het druk dan kan het zomaar eens in de drie maanden zijn. En de ene keer staat je nieuwsbrief vol aanbiedingen, de keer daarop geef je alleen maar tips en adviezen. Kortom, je hebt geen plan. Maar als jij al niet weet wat je van de lezer wilt, hoe moet hij dat zelf dan weten?

 

2.       Je negeert afmeldingen

Wanneer iemand aangeeft dat hij jouw mail niet meer wil ontvangen, moet je daar onmiddellijk op reageren. Gebruik je een professioneel programma, dan gebeurt dat gelukkig automatisch.

 

3.       Je vraagt geen toestemming

Wilt u mijn maandelijkse nieuwsbrief ontvangen?’ ‘Vindt u het leuk om op de hoogte te blijven van onze aanbiedingen?’ Kleine moeite, groot plezier. Bovendien: het is ook nog eens verboden om mensen zonder toestemming op je mailinglijst te zetten.

 

4.       Te veel mail

Heel veel mail sturen, is een teken dat je vooral met jezelf bezig bent en veel minder met wat de klant bezighoudt. Koop! Koop! Koop! is geen e-marketing, dat is ongegeneerde zelfpromotie.

 

5.       Adreslijsten kopen

Ja, je kunt e-mailadressen van bedrijven en consumenten kopen. Maar dat is met hagel schieten op een mug. De ontvanger zal jouw bericht als spam ervaren en in het vervolg jouw naam associëren met een opdringerig bedrijf waarmee hij liever geen zaken doet.

 

6.       Onzorgvuldig omspringen met klantgegevens

Doe jij zaken met een bedrijf dat onzorgvuldig met jouw gegevens omspringt? Een bedrijf dat – al dan niet per ongeluk – jouw gegevens aan een ander doorgeeft? Verdere toelichting van deze valkuil is overbodig, lijkt me.

 

Samenvattend: je legt de lat ongetwijfeld hoog wanneer het gaat om jouw corebusiness. Leg de lat voor e-marketingactiviteiten niet een heel stuk lager. Een lui image ben je niet zomaar kwijt…

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *