26
aug

Contentmarketing is nog altijd ‘hot’ en voor veel ondernemers een prima manier om klanten te vinden en te binden. Maar het bieden van ‘waardevolle en relevante informatie’ (dat is waar het bij contentmarketing om draait) is niet altijd eenvoudig én kost tijd. Gelukkig hoef je niet altijd nieuwe content te creëren om je hongerige relaties tevreden te stellen. Bestaande content kun je met een paar slimme aanpassingen uitstekend hergebruiken. En nee, zo hou je lezers echt niet voor de gek. Sterker nog: zij vinden het waarschijnlijk heel plezierig om jouw nuttige informatie op verschillende manieren aangeboden te krijgen.

Op deze 6 manieren haal je maximaal rendement uit content.

1. Delen

Ieder brokje content dat je hebt gecreëerd, kun je delen op de verschillende sociale media. Hou er rekening mee dat de verschillende platforms elk een ander doel hebben. Op Twitter zul je jouw boodschap heel puntig moeten formuleren, terwijl je op Facebook meer ruimte hebt voor tekst én beeld. Pinterest is juist weer bij uitstek de plek om jouw product of dienst in beeld te brengen en op LinkedIn hou je het vooral zakelijk.

2. Opnieuw vormgeven

Een goede tip, een leuke aanbieding, een bijzondere quote of een handig lijstje? Vertaal dat saaie Worddocument eens in een mooi plaatje. Zoek een bijpassende foto of illustratie en haal je creatieve ik tevoorschijn. Met het eindresultaat zul je vooral je visueel ingestelde relaties aangenaam verrassen. Zo’n mooi vormgegeven stuk content zullen je relaties bovendien vaker doorsturen, retweeten of liken.

3. Opsplitsen

Veel informatie die jij je lezers biedt, laat zich prima opknippen in kleine, hapklare brokken. Stel je bent hovenier en je geeft 10 tips om je tuin winterklaar te maken. Tip 1 is bijvoorbeeld ‘Begin op tijd met snoeien’. Over dat snoeien kun je vervolgens ook weer tal van tips geven. Hoe doe je dat? Welke fouten mag je niet maken? Welk gereedschap gebruik je hiervoor? Zo creëer je uit bestaande content weer heel eenvoudig nieuwe.

4. Bespreken

Gebruik jouw informatie ook eens om de dialoog met lezers aan te gaan. Geef een advies of tip en vraag mensen naar hun mening of ervaring. Vooral LinkedIn is een geschikt platform om een discussie over een onderwerp te starten. Ga dan wel serieus in op reacties van anderen en laat zien dat je een expert bent op je vakgebied.

5. Presenteren

Deel je kennis eens in een videofilmpje, audio-opname of webinar. Oké, misschien een tip voor gevorderden, maar zeker het overwegen waard. Ben je niet zo’n vlotte spreker, dan kun je een goede Powerpoint- of Prezipresentatie maken en die via de sociale media onder de aandacht brengen.

6. Bundelen

In de loop der weken, maanden of jaren heb je waarschijnlijk een schat aan nuttige informatie verzameld. Door alle tips & tricks over één onderwerp te bundelen, kun je een praktisch white-paper of e-book samenstellen. Of maak eens een speciale uitgave van je nieuwsbrief over dat ene onderwerp.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *