21
okt

Wanneer je het format van je nieuwsbrief kiest, komt ook de vraag aan de orde welk lettertype je gaat gebruiken. Daarbij heb je de keuze uit tientallen verschillende soorten. Waar let je dan op? Welk lettertype is voor jou het meest geschikt? Vijf tips die je helpen om keuzestress te voorkomen.

1. Comic Sans is niet grappig

Eerst maar even korte metten maken met het ooit zo populaire Comic Sans. Overweeg je dit lettertype te gaan gebruiken? NIET DOEN! De vrolijke, nonchalante letters worden als hopeloos ouderwets ervaren en mogen alleen nog door kinderen onder de 10 gebruikt worden ;)

2. Schreefloos is beter

Ken je de termen schreef en schreefloos? Schreefletters hebben van die kleine haaltjes aan het uiteinde, terwijl schreefloze letters juist recht eindigen. Schreefloze letters zijn op een beeldscherm prettiger te lezen en verdienen dus de voorkeur.

3. Zorg voor contrast

Lichte letters op een donkere achtergrond? Het ziet er soms fraai uit, maar het leest verre van gemakkelijk. En omdat je weet dat je het je lezer zo gemakkelijk mogelijk moet maken, kies je dus liever voor het traditionele beeld: een donkere letter op een lichte achtergrond.

4. Saai is fijn

Het is wellicht verleidelijk om in je nieuwsbrief allerlei verschillende lettertypes te gebruiken: een vette letter voor de kop, een sierlijke voor de content en een opvallende voor een aanbieding. Maar al deze varianten creëren een onrustig beeld en brengen je boodschap niet goed over. Gebruik één, hooguit twee lettertypes. Wil je toch variëren, maak dan gebruik van de opties vet en/of cursief.

5. Denk aan de browser

Zoals gezegd, is het aanbod aan lettertypes enorm. Je kunt al dan niet gratis tal van creatieve letters downloaden en je nieuwsbrief een heel eigen karakter geven. Maar pas op: lang niet alle lettertypes worden door alle browsers ondersteund en in dat geval kiest de browser automatisch een ander lettertype. Waarom dus niet op safe spelen en kiezen voor gebruikelijke lettertypes als Arial of Verdana?

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *