13
mei

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: onderzoek wijst uit dat een lezer gemiddeld 51 seconden naar een e-mail kijkt. 51 seconden! En hoogstwaarschijnlijk zweeft de vinger van de lezer die bijna volle minuutlang boven de deleteknop. Of jouw lezer al binnen een paar seconden jouw nieuwsbrief naar de prullenbak verwijst of er juist veel meer dan één minuut aandacht aan besteedt, hangt af van veel factoren. Op sommige daarvan heb je geen enkele invloed, op andere wel. Vijf beproefde technieken om de aandacht van de lezer te trekken.

1. Begin met een goede structuur

Weet je nog hoe je vroeger op school een opstel leerde schrijven? Je moest eerst een ruwe opzet maken met de belangrijkste onderwerpen. Die techniek kun je nog steeds toepassen. Stel vast wat de belangrijkste boodschap is die je wilt overbrengen. Dat onderwerp geef je de meest prominente plaats. Vervolgens bepaal je welke informatie je verder nog kwijt wilt. Denk aan een agenda, linkjes naar je website, enzovoort. Tot slot resteert de informatie die het minst van belang is, zoals leveringsvoorwaarden.

Onthoud dat wanneer je een template met twee kolommen gebruikt, de linkse kolom de meeste aandacht krijgt.

2. Gebruik foto’s wanneer nodig

Een mail met foto’s laadt nog altijd langzamer dan een mail met alleen tekst. Gebruik daarom maar een beperkt aantal illustraties in een nieuwsbrief. Bedenk bovendien dat sommige ontvangers foto’s uitschakelen en die dus helemaal niet te zien krijgen. Dan is het belangrijk dat de tekst ook zonder illustraties te begrijpen is.

3. Beperk je eigen keuzes

De mogelijkheden zijn eindeloos. Bij het opmaken van je nieuwsbrief kun je kiezen uit honderden kleuren en talloze lettertypes. De beste tip? Doe daar niks mee. Kies een gangbaar lettertype in zwart of donkergrijs op een witte achtergrond. Dit geeft het beste leesresultaat.

Voor de minder belangrijke informatie kies je een lichte achtergrond. Zo blijft ook deze tekst goed leesbaar, maar trekt niet de aandacht weg bij het hoofdartikel.

Tot slot: gebruik consequent één kleur voor linkjes in de tekst. Zo ziet de lezer in één oogopslag waar hij op kan klikken.

4. Hou het kort en krachtig

Maak het je lezer gemakkelijk en verpak je boodschap niet in wollige taal en langdradige verhalen. Schrijf een puntig artikel en zet er een heldere call-to-action bij.

5. Schrijf niet in HOOFDLETTERS

Gebruik hoofdletters alleen waar dat hoort en niet om aandacht te trekken. Schrijven in HOOFDLETTERS lijkt of je schreeuwt op papier en dat vindt niemand prettig. Bovendien lezen we een tekst in hoofdletters veel minder gemakkelijk en snel dan een gewone tekst.

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *