28
jun

Social media. Of je het nu leuk vindt of niet, je kan er vandaag de dag simpelweg niet meer omheen. Want 900 miljoen Facebook-gebruikers, 150 miljoen LinkedIn-leden en meer dan 200 miljoen Twitteraars kunnen we niet afdoen als een hype die wel weer overwaait. Terecht dat ook steeds meer kleine ondernemingen zich genoodzaakt zien om actief te worden op het speelveld dat social media heet. Maar in de haast om er vooral bij te horen, gaat er nog wel eens wat mis. Dit zijn de 5 valkuilen.

1. Social media is geen puur verkoopkanaal

Misschien wel de moeilijkste les voor kleine ondernemers. Zij hebben immers geen groot marketingbudget en zetten graag alles in om de verkoop te stimuleren. Maar let op: social media vraagt om een subtielere aanpak. Dus: gebruik geen ‘koop mij’-buttons en overdreven verkooppraatjes op Twitter en Facebook.

Natuurlijk kun je social media gebruiken als marketingtool, maar laat verkoop niet het enige doel zijn. Twitter, Facebook, LindedIn: het zijn vooral instrumenten om een relatie op te bouwen en vertrouwen te krijgen. Beantwoord dus vragen, deel je kennis en laat zien dat je een betrouwbare bron bent. En realiseer je dat social media geen alternatief is voor traditionele marketingactiviteiten. Wat het dan wel is? Een bijzondere en zeer interessante aanvulling!

 2. Social media is er niet voor zelfpromotie

We kennen ze allemaal: de zelfingenomen gesprekspartner die over van alles wil praten, zolang hij daar zelf maar de hoofdrol in speelt.  Op een feestje of netwerkbijeenkomst kan het lastig zijn die man of vrouw te ontwijken. In het social-media-landschap gaat dat een stuk eenvoudiger: je kunt een vriendschapsverzoek negeren en die twitteraar simpelweg ontvolgen. Voorkom dat jouw contacten je gaan zien als iemand die alleen over zichzelf praat. Toon belangstelling voor anderen, reageer op tweets, vraag om reactie op je blog en stuur zinvolle informatie door.

 

3. Je hoeft niet overal actief te zijn

Heb je net een keurig LinkedIn-profiel, moet je al weer aan de slag op Facebook. En je bent nog maar net begonnen om daar een vriendenkring op te bouwen, schijnt Pinterest juist ‘the place to be’ te zijn. Zucht… Wees gerust: je hoeft echt niet actief te zijn in elk sociaal netwerk dat er bestaat. Kies het voor jou meest effectieve netwerk en zorg dat je je daar professioneel profileert. Beter op één of twee plekken een goed en actueel profiel, dan een slapend account op alle denkbare plaatsen.

 

4. Ga de strijd niet aan met de grote jongens

Prachtig wat grote namen als Coca Cola en McDonalds op Facebook doen. Met fraaie prijzen en doordachte campagnes stuwen zij het aantal ‘likes’ op naar grote hoogte. Er is niks mee om af en toe eens te kijken hoe zij te werk gaan. Maar laat je vooral niet verleiden tot vergelijkbare acties: tien iPads weggeven heeft misschien wel een groots effect, maar slaat een evenzo groots gat in je budget!

Bedenk een ‘beloning’ die past bij jouw bedrijf: een coach kan een gratis gesprek weggeven, een kapper een make-over, de autogarage een onderhoudsbeurt… Oké, niet erg sexy en je zult er de krant niet mee halen, maar wel effectief en budgetvriendelijk.

 

5. Social media is niet gratis

Huh? Nee, je hoeft niet te betalen voor een Twitter-account, een eigen Facebookpagina of een goed blog. Daarom is social media ook juist voor kleine ondernemers ook zo interessant. Maar laten we eerlijk zijn: het bijhouden van deze activiteiten kost simpelweg tijd (en soms ook een hoop bloed, zweet en tranen!). Ben je heel actief op sociale netwerken? Zet dan eens eerlijk op een rij hoeveel tijd je daar in de week aan kwijt bent. En – eerlijk blijven! – wegen de kosten op tegen de baten? Of is het uitgegroeid tot een uit de hand gelopen hobby? In dat geval is het verstandig om in ieder geval even tijd vrij te maken voor een verstandig en realistisch plan van aanpak.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *