07
jan

Goede voornemens: ze horen bij januari als oliebollen bij 31 december. 81% van de Nederlanders heeft voor 2014 goede voornemens gemaakt, waarbij afvallen, je minder druk maken en meer sporten de top 3 vormt. Onderzoek wijst echter uit dat veel van deze goede voornemens de eerste week nog niet eens overleven… Dat betekent dat er al heel wat gesneuveld zijn! Gelukkig zijn er ook voornemens die eigenlijk heel gemakkelijk te realiseren zijn. Bijvoorbeeld als het gaat om meer succes boeken met e-mailmarketing. Vijf suggesties die je prima kunt volhouden.

1. Zorg dat je adressenlijst in ‘shape’ is

Het afgelopen jaar is je adressenlijst als het goed is weer flink gegroeid. Maar let op: het gaat niet om aantallen alleen. Ook de kwaliteit van je lijst bepaalt het succes van je e-mailactiviteiten. Neem eens de tijd om de lijst door te nemen en bekijk wie jouw nieuwsbrief werkelijk leest (daar kun je een aparte lijst van maken) en waar lezers op klikken (daar is dus belangstelling voor!). Breng ook eens in kaart hoeveel bouncers er zijn. Soms ontdek je zelf heel eenvoudig waarom het misgaat; denk bijvoorbeeld aan het ontbreken van .nl aan het eind van een mailadres.

2. Stap af van slechte gewoontes

Steeds te laat beginnen met het verzamelen van input voor je nieuwsbrief, niet consequent zijn in verzendfrequentie, verzuimen om nieuwe relaties te vragen of je ze je nieuwsbrief mag toesturen: zomaar wat voorbeelden van slechte gewoontes in e-marketing. Herkenbaar? Doe er wat aan.

3. Verminder content-stress

Onderwerpen bedenken voor de nieuwsbrief levert veel ondernemers stress op. Toch hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Bekijk deze 10 tips maar eens.

4. Stap uit je comfortzone

Het is oh zo verleidelijk om lekker veilig door te gaan op de weg die je hebt ingeslagen. Maar hé, jouw lezers willen wel weer eens wakker geschud worden. Kies een nieuwe template, begin een verrassende rubriek, kom met een goede actie, hou een enquête, ga trouwe lezers extra belonen. Met andere woorden: doe eens gek!

5. Koester je contacten

Realiseer je je wel dat de lezers van jouw nieuwsbrief er bewust voor hebben gekozen wat van jou te willen horen? Ze hebben interesse in wat je doet en wat je te vertellen hebt. Koester deze contacten. Bedelf ze niet onder reclamemail of onzinnige content, besteed zorg aan je nieuwsbrief en geef lezers altijd de mogelijkheid om te reageren.

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *