09
sep

Nieuwe klanten binnenhalen, kost tijd, geld en energie.

Het is een valkuil waar iedere ondernemer, klein of groot, wel eens in trapt: vooral investeren in nieuwe relaties en je bestaande klanten even vergeten. En dat is doodzonde, want het binnenhalen van een nieuwe klant kost veel meer tijd, energie én geld dan het behouden en laten groeien van de omzet bij bestaande klanten. Nu zijn alle lezers van je nieuwsbrief vast nog geen klant bij je – was het maar zo’n feest 😉 – maar het zijn wel heel warme prospects. Zouden zij geen interesse in jou of jouw producten/diensten hebben, dan hadden zij zich immers niet ingeschreven. Hoe zorg je er nu voor dat die warme band met je lezers blijft bestaan?

1. Volg de 80/20 regel

Hou je bij het vaststellen van content voor je nieuwsbrief aan de 80/20 regel: 80% is informatief en slechts 20% is commercieel.

2. Laat regelmatig van je horen

Wanneer je slechts eens in het kwartaal een nieuwsbrief verstuurt en een lezer mist er eentje, dan zit er tussen twee nieuwsbrieven dus ineens een half jaar. Zo bouw je geen echte band met je lezers. Streef daarom naar een frequentie van minimaal eens per maand.

3. Luister naar je lezers

Hou de vinger aan de pols en probeer te achterhalen of je lezers jouw nieuwsbrief waarderen. Kijk daarvoor kritisch naar onder meer het aantal opens en het aantal uitschrijvers. Het aantal clicks op de verschillende onderwerpen geeft inzicht in de vraag naar welke info jouw lezers op zoek zijn. Neem ook eens een enquête op in je nieuwsbrief. Vergeet dan vooral niet om de uitkomst daarvan terug te koppelen naar je lezers.

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf in voor onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *